Ostrovia po raz drugi lepsza od Pogoni

Ostrovia po raz drugi...

Piłkarze Ostrovii po raz drugi pokonali w tym sezonie Pogoń Nowe...
„Muzykiem być” w Ostrowie

„Muzykiem być” w Ostrowie

Kolejne artystyczno-edukacyjne spotkanie z cyklu organizowanego przez...
Czy Moja Wola wróci do skarbu państwa?

Czy Moja Wola wróci do...

Trwa akcja zbierania podpisów pod petycją do Starosty Ostrowskiego Pawła...
Wyśpiewane zwycięstwo Mai

Wyśpiewane zwycięstwo Mai

Maja Kupczyk, uczennica klasy 3e oddziału gimnazjalnego Szkoły Podstawowej...
10 piosenek Boba Dylana rozpocznie Mazel Tov Festival

10 piosenek Boba Dylana...

Kolejną edycję Mazel Tov Festival zainauguruje szczególny koncert w...
18
Sobota
Listopad 2017
Loading...
Poprzedni Listopad Następny
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
3031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
123
imieniny:
Klaudyny, Romana, Tomasza
Zgłoś wydarzenie Pokaż kalendarz

Mieszkańcy Czekanowa nie chcą podziału wsi

2017-08-23 15:29:35

Sporo kontrowersji wśród mieszkańców Czekanowa wywołał zaprezentowany w ostatnich dniach projekt przebudowy drogi krajowej 25 Ostrów - Kalisz - Konin. Wszystkie przedstawione bowiem przez GDDKiA warianty zakładają podzielenie wsi korytarzem tranzytowym szerokości kilkudziesięciu metrów oraz wyburzenie części domostw, a w jednym z wariantów również odcięcie mieszkańców od nowo wybudowanej drogi i konieczność dojeżdżania do Ostrowa… przez Karski.

Trwają konsultacje społeczne z mieszkańcami zainteresowanych gmin w sprawie projektu przebudowy drogi krajowej 25, która łączy Ostrów Wielkopolski z Kaliszem i z węzłem Modła w Koninie autostrady A2 prowadzącej z Poznania do Warszawy. 64-kilometrowy odcinek drogi miałby być wykonany w standardzie „drogi głównej ruchu przyśpieszonego” (GP), czteropasmowej, o prędkości projektowej 100 km/h. Jej realizacja rozładowałaby ruch na obecnej drodze, którego natężenie wynosiło w 2015 roku 18.800 pojazdów dziennie, podczas gdy wartość maksymalna dla dróg jednojezdniowych wynosi 12.000. Inwestycja ta znacznie skróciłaby też czas przejazdu między Ostrowem a Kaliszem i Koninem, poprawiając przy tym bezpieczeństwo uczestników ruchu. O projekcie tym pisaliśmy TUTAJ, w ubiegłym roku, przy okazji podpisania umowy na opracowanie projektu przebudowy.

W ostatnich dniach odbyły się konsultacje z mieszkańcami gminy Nowe Skalmierzyce i gminy Ostrów Wielkopolski (a konkretnie Czekanowa), aby przedstawić im przygotowane warianty przebudowy i za pomocą ankiet poznać ich opinie na temat przygotowanych koncepcji. W przypadku Nowych Skalmierzyc, biorąc pod uwagę istniejącą już obwodnicę, dyskusja dotyczyła głównie lokalizacji planowanego węzła w Ociążu (opowiedziano się za wariantem 2b, odrzucając warianty: 1a, 1b i 2a). Mieszkańcy gminy jednogłośnie skrytykowali warianty 3a i 3b, zakładające budowę kolejnej obwodnicy Nowych Skalmierzyc, mającej prowadzić z obecnego wiaduktu kolejowego w lewo w kierunku Kościelnej Wsi, wyprowadzającej ruch tranzytowy całkowicie poza Kalisz. Zwrócono uwagę, że przyjęcie takiej koncepcji oznaczałoby, że oddana kilka lat temu do użytku obecna obwodnica Nowych Skalmierzyc (przygotowana już do rozbudowy do standardu drogi czteropasmowej) straci rację bytu, a grunty rolne raz już pocięte pod starą obwodnicę, byłyby kolejny raz przedzielone nową trasą.

Konsultacje dotyczące przebiegu drogi przez Czekanów, zorganizowano w… Lewkowie. Sprawiło to, że tylko nieliczni mieszkańcy wzięli w nich udział, jednak przedstawione koncepcje na tyle wzburzyły czekanowian, że zwołali oni w trybie ekspresowym spotkanie we własnym gronie, na którym sołtys Stanisław Stawski wespół z radnym Januszem Borkowskim zaprezentowali raz jeszcze przygotowane warianty. Zakładają one bądź to przebieg nowej czteropasmówki obecnym śladem, czyli przez środek wsi, z odcięciem dojazdu do niej z ul. Lewkowskiej, Szkolnej i Środkowej (wariant 1a i wariant 1b),  albo też poprowadzenie jej nowym śladem, przecinającym Czekanów mniej więcej po linii tzw. „starego toru” (warianty: 2a, 2b, 3a, 3b). Według tej drugiej koncepcji trasa „25” od strony Ostrowa skręcałaby w lewo, przed boiskiem piłkarskim i dyskoteką przecinając drogę na Karski i dalej między istniejącym zabudowaniami (z koniecznością wyburzenia kilku gospodarstw) w kierunku ulicy Szkolnej (odcinając komunikację tą drogą do osady Baby) i dalej polami do węzła w Ociążu. Obie koncepcje w poszczególnych wariantach zróżnicowano planami budowy nowych dróg dojazdowych w obrębie wsi, jak również budową ronda przed lub za Czekanowem umożliwiającego wjazd na nową trasę, ale np. wariant 1b zakłada jedynie korytarz tranzytowy przez Czekanów, i konieczność dla jego mieszkańców dojeżdżania bocznymi drogami do Ostrowa przez Karski, a do Kalisza przez Biskupice Ołoboczne. Poprowadzenie trasy starym śladem oznaczałoby też konieczność wyburzenia kilku domów, celem budowy nowej drogi i wiaduktu w okolicach obecnego przystanku autobusowego, który byłby jedynym łącznikiem między prawą i lewą częścią Czekanowa.

Dziwić mogą obie koncepcje w zestawieniu z deklaracjami Krzysztofa Łubianki z firmy Transprojekt Gdański opracowującej Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe, czyli „projekt wstępny” tej inwestycji:

- Trasy projektowanych wariantów w większej części przebiegają nowym śladem choć analizowaliśmy również taki scenariusz, co by było gdybyśmy zaprojektowali drogę po istniejącym śladzie. Odstąpiliśmy od takiego scenariusza gdyż ilość wyburzeń i ingerencji w istniejącą infrastrukturę byłaby zbyt duża. Dlatego tak opracowaliśmy poszczególne warianty, aby w największym stopniu pogodzić zarówno ilości wyburzeń jak i możliwość sprawnego funkcjonowania układu komunikacyjnego. Zaprojektowanie drogi po nowym śladzie umożliwia w największym stopniu zachowanie istniejącego układu komunikacyjnego na całym odcinku.

Wydaje się, że w przypadku Czekanowa nie udało się ani ograniczyć ingerencji w istniejącą infrastrukturę, ani zachować istniejącego układu komunikacyjnego. Obie koncepcje zakładają bowiem konieczność wyburzeń istniejących gospodarstw, skutecznie ograniczają komunikację między „lewą i prawą” stroną wsi, a przede wszystkim narażają mieszkańców na intensywny ruch pojazdów i związany z tym hałas oraz zanieczyszczanie powietrza wprost „pod oknami” ich domostw.

Ponad setka mieszkańców Czekanowa zgromadzonych we wtorek w miejscowej Sali OSP zgodnie orzekła, że nie akceptuje żadnego z przedstawionych wariantów, w związku z czym wystosują oni apel o rozważenie koncepcji zakładającej wyprowadzenie projektowanej trasy poza obręb zamieszkały, np. poprzez poprowadzenie jej po stronie południowej wsi, w rejonie Bagateli. Co ciekawe – podobną koncepcję zgłaszali jako optymalną również mieszkańcy gminy Nowe Skalmierzyce, jednak w opinii wicedyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA Danuty Hryniewieckiej wariant ten został odrzucony na wstępnym etapie opracowań.

Biorąc pod uwagę determinację mieszkańców Czekanowa, warto być może wsłuchać się w ich głos i argumenty i sięgnąć po odrzucony projekt? W tym miejscu dodać należy, że pomysł zorganizowania w Lewkowie konsultacji dla mieszkańców Czekanowa, odebrali oni jako wyraz lekceważenia, utwierdzając ich w przekonaniu, że próbuje się do minimum ograniczyć ich rolę w planowaniu tak ważnej, również dla nich, inwestycji.

Odrębną kwestią pozostaje pytanie, na ile podawany na spotkaniach termin realizacji inwestycji na lata 2022-24 jest realny. Pytany przez nas o to poseł Tomasz Ławniczak członek sejmowej podkomisji stałej ds. transportu drogowego, drogownictwa i lotnictwa mówił:

- Obecnie jesteśmy na etapie konsultacji społecznych, następnie będziemy około roku czekać na decyzję środowiskową, a później na tak zwaną koncepcję programową. Wszystkie te prace zakończą się najszybciej w roku 2021. Przygotowanie dróg krajowych trwa obecnie około pięciu lat, potem ogłaszany jest przetarg, który trwa około pół roku, a sama realizacja inwestycji w zależności od długości odcinka to 2-3 sezony budowlane. Obecnie jednak około 1.060 kilometrów dróg jest w przygotowaniu i chętnych na zagospodarowanie pieniędzy na planowane inwestycje drogowe będzie wielu, dlatego nie wiadomo czy ta droga zmieści się w planach. Pracuję nad tym i mam wrażenie, że jest przekonanie w Ministerstwie Transportu, że przynajmniej obwodnica Kalisza oraz odcinek łączący Ostrów z Kaliszem są najbardziej konieczne i priorytetowe.

Poseł Ławniczak przyznał również, że kwestia przejścia przez Czekanów jest problemem i „wąskim gardłem” na etapie planowania, wyraził jednak nadzieję, że konsultacje z mieszkańcami pozwolą osiągnąć porozumienie.

Jak na razie, można odnieść wrażenie, że konsultacje próbowano zamieść pod dywan, najwidoczniej jednak nie da się uniknąć rzeczowej dyskusji z mieszkańcami Czekanowa i pozostaje mieć nadzieję, że przyniesie ona satysfakcjonujące rozwiązanie dla obu stron.



Darek Potasznik
W poniedziałek 6 listopada odbyło się uroczyste otwarcie nowego Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii w ZZOZ w Ostrowie Wielkopolskim. Jest to pierwszy w pełni ukończony oddział w nowym...

2017-11-06 12:41:28

W poniedziałek 6 listopada Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii w ostrowskim szpitalu zostanie oficjalnie oddany do użytku. Będzie to pierwszy ukończony oddział w nowym skrzydle ZZOZ w...

2017-11-03 13:07:47

W przyszłym roku zostanie oddane do użytku Centrum Kształcenia Praktycznego przy ulicy Wojska Polskiego. Obiekt ma stać się nowoczesną bazą dydaktyczną dla uczniów szkół technicznych. We wtorek 31...

2017-10-31 15:24:10

NAJNOWSZE OKAZJE

NAJNOWSZE TUBONY

NAJNOWSZE GAZETKI

Dołącz do
swoich znajomych!