AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywka i kulturaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyPolityka

Ostrowskie pytania o oświatę

Nauka

Trzy tygodnie temu odbyła się w ostrowskim nKlubie Debata Oświatowa z udziałem parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości oraz przedstawicieli Kuratorium Oświaty. Podczas debaty przekazaliśmy przedstawicielom Kuratorium pytania przesłane przez naszych czytelników. W tym tygodniu otrzymaliśmy odpowiedzi, które publikujemy poniżej.

Prezentujemy pytania przekazane przedstawicielom Kuratorium podczas Debaty Oświatowej oraz otrzymane odpowiedzi. W odpowiedziach pogrubioną czcionką zaznaczyliśmy treści odnoszące się bezpośrednio do pytania. W przypadku kwestii dotyczących bezpośrednio ostrowskich szkół, w uzupełnieniu prezentujemy odpowiedzi uzyskane z UM na konferencji prasowej w dniu 10 lutego.

Ocenie czytelników pozostawiamy na ile udzielone odpowiedzi rozwiewają przedstawione w pytaniach wątpliwości, a na ile wywołują nowe. Do tematu reformy oświaty jeszcze powrócimy.

 

1. Jakie, mierzalne efekty wprowadzanej reformy i w jakiej perspektywie czasowej uznacie państwo za sukces „Dobrej szkoły”?

-          Sukcesem „dobrej szkoły” jest rozwój i bezpieczeństwo każdego ucznia. Wdrażana reforma przyczyni się do  racjonalizacji sieci szkół, w tym zmniejszenia obwodów, a zatem ograniczenia dowożenia i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa uczniów poprzez między innymi dłuższe przebywanie w tej samej grupie rówieśniczej. Zmiany strukturalne związane ze szkolnictwem zawodowym, wydłużenie czasu kształcenia w liceach i w technikach oraz wprowadzenie bezpośredniej drożności kształcenia zawodowego przyczynią się do lepszego przygotowania absolwentów i funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy, do edukacji na studiach wyższych i rozwoju osobowego młodzieży. Mierzalne efekty działań edukacyjnych podejmowanych przez szkoły w zmienionej strukturze będą widoczne i monitorowane poprzez system egzaminów zewnętrznych prowadzonych każdego roku przez Centralną Komisję Egzaminacyjną (egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie). 

 

2. W jaki sposób nauczyciele niwelować będą różnice programowe w 4 i 7 klasie, po przejściu dzieci ze starego do nowego systemu?

-          Reforma systemu oświaty polegająca na wprowadzeniu 8-letniej szkoły podstawowej i wygaszaniu gimnazjów połączona jest, w sposób oczywisty, ze zmianami programowymi, które będą wdrażane sukcesywnie począwszy od roku szkolnego 2017/2018. Zmiany te mają charakter ewolucyjny. W Ministerstwie Edukacji Narodowej kończą się prace nad nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Zespoły ekspertów opracowały projekt podstawy programowej tak, aby zapewnić pełną korelację między zakresem celów kształcenia i treści nauczania przewidzianych w nowej podstawie programowej, a liczbą planowanych godzin na realizację poszczególnych zajęć. Uczniowie klasy 7 i 8 będą realizowali program, które jest kontynuacją programu klas IV-VI. Nauczyciele poprzez system szkoleń zostaną przygotowani do wdrażania nowej podstawy programowej. Każdy z nauczycieli, rozpoczynający pracę z nowym zespołem uczniów, diagnozuje ich indywidualne umiejętności i wiedzę z poszczególnych przedmiotów oraz ich możliwości i  potrzeby edukacyjne. W oparciu o nowe podstawy programowe i wyniki diagnoz i nauczyciele opracują programy nauczania z poszczególnych przedmiotów.

 

3. Czy możecie państwo za minister Edukacji powtórzyć, że w Ostrowie Wielkopolskim żaden nauczyciel nie straci pracy w związku z wprowadzaną reformą?

-          W okresie wdrażania reformy Ministerstwo Edukacji Narodowej przewidziało rozwiązania systemowe zapewniające przechodzenie nauczycieli ze szkół aktualnie funkcjonujących do szkół tworzonych w ramach nowego systemu. Nauczyciele zatrudnieni w obecnie funkcjonujących szkołach z urzędu staną się nauczycielami szkół utworzonych w ramach nowego systemu, na przykład nauczyciele dotychczasowych 6-letnich szkół podstawowych staną się nauczycielami 8-letnich szkół podstawowych. Ponadto, w celu umożliwienia sprawnego rozlokowania kadry pedagogicznej, w okresie wdrażania nowej struktury szkół, proponuje rozwiązania uelastyczniające realizację polityki kadrowej. Na przykład nauczyciel, zatrudniony na podstawie mianowania lub na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (bez względu na wymiar zatrudnienia), będzie mógł być przeniesiony na własną prośbę lub z urzędu za jego zgodą na inne stanowisko w tej samej lub innej szkole, w tej samej lub innej miejscowości, na takie same lub inne stanowisko. W okresie przejściowym pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach pracy będzie przysługiwało nauczycielom przebywającym w stanie nieczynnym. Ponadto każde kuratorium oświaty będzie prowadziło aktualną bazę wolnych miejsc pracy w szkołach na terenie danego województwa, a dyrektorzy szkół są ustawowo zobligowani do zgłaszania takich miejsc. Szczegółowa organizacja pracy szkół będzie planowana przez dyrektorów szkół i jednostki samorządu terytorialnego w ustawowych terminach i pokaże konkretne rozwiązania, co do zatrudnienia nauczycieli w kolejnym roku szkolnym.

/W opinii wiceprezydent Ewy Mateckiej istnieje szansa na utrzymanie miejsc pracy dla nauczycieli przez najbliższe 2 lata (do czasu pełnej likwidacji gimnazjów). Należy to traktować jako wariant optymistyczny. O sytuacji po roku 2019 nikt wypowiadać się nie chce./

 

4. Ze szkół w Gminie Ostrów „zniknie” jeden rocznik uczniów, w związku z czym będzie mniej pracy dla nauczycieli. Ile szkół i ile etatów będzie musiała w związku z tym zlikwidować gmina?

-          Z wyliczeń Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że w efekcie wdrażania reformy szkolnej żaden nauczyciel nie powinien stracić pracy, a wręcz przeciwnie powstaną nowe miejsca zatrudnienia. Szczegółowe rozwiązania dotyczące konkretnej gminy są obecnie planowane w organach jednostek samorządów terytorialnych i to one mogą  udzielić konkretnej informacji na ten temat.

 

5. Ile będzie kosztować w Ostrowie przystosowanie budynków obecnych gimnazjów do potrzeb uczniów w wieku 7-12 lat (ławki, łazienki, klasopracownie), a ile przystosowanie podstawówek do potrzeb uczniów w wieku 13-14 lat?

-          Jednostka samorządu terytorialnego, w tym przypadku Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski, przygotowuje kosztorys dostosowania budynków do potrzeb nowej struktury szkolnej i tylko ona jest władna udzielić rzeczowej odpowiedzi na tak postawione pytanie.

/Według informacji przekazanych przez Urząd Miejski – na dostosowanie łazienek w obecnych gmnazjach miasto przeznaczy w tym roku około 400 tys. zł., natomiast na wyposażenie nowych klasopracowni w szkołach podstawowych został złożony wniosek o środki unijne w kwocie 1 miliona złotych – rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na kwiecień b.r./

 

6. Co zyskają uczniowie obecnych podstawówek na pomieszaniu starego i nowego programu?

-          Uczniowie obecnych szkół podstawowych będą się uczyli według nowych programów nauczania dostosowanych do obowiązujących podstaw programowych. Wydłużenie kształcenia uczniów w szkole podstawowej ma sprzyjać wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów, wzmocnieniu i wydłużeniu oddziaływań wychowawczych w tej samej grupie rówieśniczej, wzmocnieniu ich samooceny i motywacji do nauki.

 

7. Czy wszyscy uczniowie obecnych podstawówek w Ostrowie pozostaną w nich do 8 klasy, czy też będą przenoszeni do szkół tworzonych w gimnazjach?

-          Miasto Ostrów Wielkopolski pracuje obecnie nad przygotowaniem zmian w sieci szkół podstawowych w celu podjęcia uchwały przez Radę Miejską o dostosowaniu sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego Ustawą – Prawo  Oświatowe. Ostateczna uchwała w tej sprawie zostanie podjęta do dnia  31 marca 2017 roku. Wtedy też będzie wiadomo, jaki samorząd przyjął model sieci szkół, ich strukturę i organizację od 1 września 2017 do 31 sierpnia 2019 roku. O bardziej szczegółowe informacje można się zwracać do organu odpowiedzialnego za tworzenie sieci szkół.

/Urząd Miejski przedstawił projekt, według którego wszyscy tegoroczni szóstoklasiści przejdą do siódmej klasy do szkół tworzonych w gimnazjach, natomiast dopiero od przyszłego roku rodzice będą mogli zadecydować, czy pozostawić dziecko w dotychczasowej podstawówce, czy też przenieść do innych szkół/

 

8. Czy warto posłać sześciolatka do pierwszej klasy w szkole tworzonej w gimnazjum? Czy będzie w niej bezpieczny?

-          Zapewnienie bezpieczeństwa oraz odpowiednich warunków higieniczno-zdrowotnych w szkole ma istotny wpływ na efektywność procesu kształcenia. Zarówno w obecnym stanie prawnym, jak i na gruncie przepisów ustawy – Prawo oświatowe przewidziano regulacje precyzyjnie i kompleksowo określające funkcjonowanie stałego mechanizmu zapewnienia bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych. Warto podkreślić, iż ustawodawca przewidział możliwość tworzenia programów rządowych mających na celu wspomaganie organów prowadzących szkoły lub placówki, między innymi, w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki lub podnoszenie dyscypliny w szkołach i placówkach. Obecnie jest realizowany rządowy program wspomagania w latach 2015 – 2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach „Bezpieczna +”. Bezpieczeństwo uczniów w szkole jest fundamentalnym zadaniem każdej szkoły. Odpowiedzialność za stworzenie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki ponoszą organ prowadzący szkołę, dyrektor szkoły i nauczyciele. Organ nadzoru pedagogicznego, z mocy ustawy jest upoważniony do ciągłego monitorowania i oceny efektywności działalności szkoły między innymi, w obszarze zapewniania uczniom  bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. W świetle powyższego należy przyjąć, iż zmiany ustroju szkolnego nie powinny mieć negatywnego wpływu na poziom bezpieczeństwa uczniów. Sytuacja, w której sześciolatkowie, siedmiolatkowie spotykają się we „wspólnej szkolnej przestrzeni” z piętnastolatkami, powszechnie występuje w obecnym ustroju szkolnym (np. zespół, w skład którego wchodzi szkoła podstawowa i gimnazjum).

 

9. O ile zmniejszy się subwencja oświatowa jaką otrzymuje miasto Ostrów na utrzymanie swoich szkół w związku przesunięciem jednego rocznika uczniów do szkół ponadpodstawowych?

-          O wysokości subwencji oświatowej wie najlepiej organ jednostki samorządu terytorialnego, który ją otrzymuje. Warto dodać za Ministerstwem Edukacji Narodowej, że „W 2017 r. mamy w subwencji kwotę około 300 mln zł dla samorządów na dostosowanie szkół do reformy, np. na wyposażenie pracowni, zakup krzeseł, ławek, modernizację toalet. Dodatkowo planujemy corocznie pieniądze dla samorządów na te zadania z rezerwy 0,4 proc. subwencji oświatowej. Rocznie kwota tej rezerwy wynosi około 168 mln zł. W projekcie budżetu na rok 2017 subwencja oświatowa wzrosła w stosunku do roku 2016 o 413 mln zł. Pieniądze te pokryją waloryzację wynagrodzeń nauczycieli. Znacznie zmniejszyła się liczba dzieci w szkole – mniej 6-latków poszło do szkoły (to konsekwencja podwyższenia wieku obowiązku szkolnego – daliśmy wybór rodzicom), mniej słuchaczy szkół dla dorosłych. W związku z tym subwencja dla samorządów powinna być zmniejszona o kwotę 1 mld 765 mln zł. Nie zrobiliśmy tego. Samorządy dostaną pieniądze mimo, że nie ponoszą kosztów finansowania tych dzieci w szkole”. Od 2017 r. subwencją oświatową są także objęte dzieci 6-letnie w przedszkolach, w kwocie 4 300 zł średnio na dziecko. Łącznie samorządy dostaną na ten cel subwencję w roku 2017 1 mld 436 mln zł.

/Z Urzędu Miejskiego nie otrzymaliśmy odpowiedzi na to pytanie, jednak prosty rachunek wskazuje, że ubytek liczby dzieci w szkołach prowadzonych przez miasto o 11% spowoduje taki sam ubytek subwencji oświatowej, co przy utrzymaniu tej samej co dotychczas liczby szkół oznaczać będzie dla miasta wyższy koszt utrzymania placówek oświatowych./

 

Prezentowane odpowiedzi otrzymaliśmy od

wicekuratora Oświaty Krzysztofa Błaszczyka.

Admin Admin

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

AKTUALNOŚCI

Głosowanie

Zobacz wyniki

KALENDARZ WYDARZEŃ

29
Piątek
Marzec 2024
Marzec
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
26272829
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
imieniny:
Marka, Wiktoryny, Zenona